Brabantia goed op weg naar 100% circulair design in 2035
De holding van het Nederlandse Brabantia, met een belangrijke productievestiging in ons land (Pelt), sluit het jaar 2023 af met een totale omzet van 162 miljoen euro*. De omzet bleef daarmee gelijk aan die van 2022. Daarnaast laat het familiebedrijf een mooie groei optekenen in zijn duurzaamheidsverhaal, waardoor Brabantia als internationaal interieurmerk goed op weg is naar 100% circulair design in 2035.
Tijn van Elderen, CEO van de holding: “We zijn tevreden met de behaalde resultaten in 2023. Ondanks de uitdagende marktomstandigheden zijn we erin geslaagd om ons snel aan te passen. We hebben onze omzet weten te behouden en zijn gegroeid in de – voor ons belangrijke – markten Duitsland en de Verenigde Staten. Tegelijkertijd hebben we een aantal belangrijke stappen gezet om onze duurzame doelen op weg naar 2035 te realiseren. Dit laat zien dat onze bedrijfsresultaten hand in hand gaan met onze duurzame ambities. Daar zijn we als familiebedrijf enorm trots op."
B-Corp
In maart 2023 werd Brabantia B Corp. B Corps, voluit Benefit Corporations, zijn bedrijven die worden erkend voor hun positieve impact op mens en milieu. De certificering is een mooie erkenning én sluit aan bij Brabantia’s doelstelling om in 2035 over te stappen naar 100% circulair design.
Innovaties & nieuwe collecties
Het afgelopen jaar breidde het assortiment fors uit met ruim 70 nieuwe producten en kleuren. De succesvolle Make & Take-collectie kreeg een serie thermosproducten voor onderweg. De New Dawn-strijkplanken en -hoezen met 100% Fairtrade-katoen werden geïntroduceerd. Daarnaast werd de stijlvolle Bo-familie uitgebreid met de Bo Waste Bin in 4,7 en 12 liter voor de badkamer. De duurzame StepUp Pedal Bin, gemaakt van 91% gerecycleerd huishoudelijk afval, kreeg er een versie van 10, 16 en 25 liter bij. Ook lanceerde Brabantia de SinkStyle-collectie: high-end aanrechtaccessoires. De recent geïntroduceerde Make & Take-saladekom werd in 2023 bekroond met een GIO-Award voor goed industrieel ontwerp.
Meer producten Cradle-to-Cradle niveau Zilver gecertificeerd
In 2023 heeft Brabantia hard gewerkt om voor bijna 150 producten een Cradle-to-Cradle Zilvercertificaat te verkrijgen (was Brons). Deze producten voldoen daarmee aan nog strengere eisen voor (her)gebruik van materialen, hernieuwbare energie, waterbeheer en sociale rechtvaardigheid. Het Cradle-to-Cradle Certificaat (Cradle-to-Cradle Certified®) is een internationaal certificaat voor grondstoffen en producten die volledig hergebruikt kunnen worden op een manier die hun waarde behoudt of zelfs verhoogt
Meer dan 2,8 miljoen bomen met WeForest
Brabantia werkt al bijna 10 jaar samen met WeForest, een internationale non-profit organisatie die zich inzet voor herbebossing om woestijnvorming te voorkomen. Als onderdeel van de jaarlijkse Love Nature-campagne groeien [AS1] er inmiddels ruim 2,8 miljoen bomen. Brabantia doneert jaarlijks aan WeForest. Het bedrijf verwacht in 2024 de 3 miljoenste boom te doneren aan WeForest.
Better Cotton Initiative
Sinds 2023 steunt Brabantia het Better Cotton Initiative (BCI), een samenwerking tussen ontwikkelingsorganisaties (zoals Solidaridad), milieuorganisaties (zoals het WWF) en het bedrijfsleven. Het richt zich op het verduurzamen van de katoenteelt. Door te investeren in het BCI draagt Brabantia bij aan zowel het versterken en stimuleren van katoengemeenschappen als aan het herstellen van het milieu.[AS2]
Duurzame doelen dichterbij
Brabantia** streeft in 2035 naar 100% veilig materiaal, 100% schoon afvalwater, 100% hernieuwbare energie, 100% gerecycleerd productieafval, 100% gerecycleerd biobased-materialen en 100% recycleerbare producten. In 2023 zijn deze doelen weer iets dichterbij gekomen: 98% veilig materiaal, 100% schoon afvalwater, 67% hernieuwbare energie, 92% gerecycleerd productieafval, gerecycleerd 38% biobased-materialen en 94% recycleerbare producten. Zo is een veld met 1000 zonnepanelen geplaatst bij de productielocatie in Letland.
Verkoop Dutchdeluxes
In juni 2023 heeft BIS2 International Holding BV het merk Dutchdeluxes verkocht aan Uniting Brands. Het moederbedrijf richt zich momenteel op de kernactiviteiten van de merken Brabantia en het Spaanse Lékué.
Over Brabantia
Brabantia startte in 1919 als Van Elderen & Co in Aalst (Brabant) met de productie van melkbussen, kannen, zeven en trechters. Gedurende de jaren is Brabantia uitgegroeid tot een wereldwijd en koninklijk interieurmerk, bekend om zijn slimme, stijlvolle en duurzame huishoudelijke producten. De eerste pedaalemmers werden gemaakt in 1952. Een ander hoogtepunt was de introductie van de iconische Patrice-print in 1969, gevolgd door de beroemde kunststof kurkentrekker in 1985. Hedendaagse favorieten zijn de unieke Bo Touch Bin en de Linn-collectie, producten die als stijlvol onderdeel van het interieur de dagelijkse klussen plezieriger maken.
Over Lékué
Lékué, in 1980 opgericht in Barcelona, biedt ‘food enjoyment’-producten aan die eenvoudig, gezond en lekker koken makkelijker maken. Lékué wil daarmee mensen motiveren om beter te eten en een gezonde levensstijl te delen. De producten van Lékué – in de categorieën magnetron koken, bakken, koken en opbergen en ‘on-the-go' – worden wereldwijd verkocht in 70 landen.
*resultaten 2023 zijn inclusief Lékué. Het Brabantia-moederbedrijf BIS2 International Holding BV nam in 2017 Dutchdeluxes over en in 2021 Lékué. Het merk Dutchdeluxes werd in juni 2023 verkocht aan Uniting Brands.
**Binnenkort wordt het volledige Brabantia Impact Report 2023 gepubliceerd. In dit rapport zijn de duurzame doelen van het merk Lékué niet meegenomen.
Brabantia results 2023_Infographic.pdf
PDF - 1.1 Mb
Voor meer informatie:
Evelien Olaerts I RCA PR I +324 96 15 18 30 I evelien.olaerts@rca.be