BRABANTIA ZOEKT NIEUW DESIGNTALENT VIA INTERNATIONALE ONTWERPWEDSTRIJD

In navolging van de succesvolle “Design your bin” ontwerpwedstrijd van vorig jaar organiseert Brabantia, het toonaangevende merk op het gebied van huishoudelijke artikelen, een nieuwe wedstrijd voor ontwerpers om met een opvolger te komen van het populaire Patrice-design.

De “Pimp Our Print” ontwerpwedstrijd start op 3 september 2013. Vanaf die datum kunnen alle aanstormende ontwerpers, waar ook ter wereld en ongeacht leeftijd, ervaring of woonplaats, een inzending insturen. Anne Slaats, communication manager bij Brabantia: “Deze ontwerpwedstrijd gaat uiteindelijk over erkenning voor jonge ontwerpers en hun talenten. Wij zijn op zoek naar de nieuwste generatie creatieve ontwerpers om met een fris en uniek design te komen dat exact past in deze tijdgeest, zoals ons populaire Patrice-design dat ruim 40 jaar geleden deed.”

Het populaire Patrice-design van Patrice van Uden werd door Brabantia in 1970 geïntroduceerd. Dit ontwerp is herkenbaar door zijn bruine en cyclaamkleurige bloemen op een oranje achtergrond. Het “bloemelement” werd eerst uit papier geknipt en vervolgens samengesteld, waarna er een zeefdruk in twee kleuren van werd gemaakt die zorgde voor het "ambachtelijke uiterlijk" van het patroon. Het design werd het populairste Brabantia-ontwerp ooit en wordt nog steeds in veel Nederlandse huishoudens gebruikt.

De deelnemers aan de “Pimp Our Print” ontwerpwedstrijd worden aangemoedigd om hun fantasie de vrije loop te laten en een breed scala aan stijlen en media te omarmen, zoals moderne kunst, street art, fotografie, illustraties, textiel en handwerk. Elk ontwerp is mogelijk. Voorwaarde is wel dat het mogelijk is om het design te uploaden en dat het digitaal kan worden gereproduceerd. De ontwerpen moeten een originele creatie zijn en kunnen tot 22 oktober 2013 als JPEG-bestand worden geüpload via www.brabantia.com/design.

Alle inzendingen worden tentoongesteld in de online Galerij, waar het grote publiek zijn stem kan uitbrengen op zijn of haar favoriete ontwerp.


Voor het bepalen van de winnaar heeft Brabantia een indrukwekkend internationaal designpanel* samengesteld, bestaande uit populaire designbloggers. Het panel moet het aantal inzendingen terugbrengen tot een definitieve shortlist waaruit de Brabantia-jury de uiteindelijke winnaar zal selecteren.

De hoofdwinnaar ontvangt een driedaagse trip voor twee personen naar Salone Internazionale del Mobile 2014 in Milaan, inclusief luxe hotelaccommodatie (11-13 April 2014), vervoer en zakgeld. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat zijn/haar creatie zal prijken op een serie voorraadbussen van Brabantia en potentieel op een heel productassortiment, waaronder broodtrommels, Touch Bins en pedaalemmers. De overige prijswinnaars krijgen hun design geprint op een eenmalige, unieke set Brabantia-voorraadbussen.
Verder is er ook een publieksprijs, gebaseerd op het aantal stemmen dat de ontwerpers ontvangen via de “Pimp Our Print” website. De populairste “Publieksfavorieten” worden op Facebook gezet, waarna het meest succesvolle design wordt bepaald aan de hand van de meest ontvangen stemmen. De vijf meest populaire ontwerpen worden afgedrukt op een eenmalige set Brabantia-voorraadbussen. Meedoen kan via: www.brabantia.com/design

EINDE
Noot voor de redactie:
Voor meer informatie over de ontwerpwedstrijd, bezoek de Pimp Our Print website: www.brabantia.com/design

De ontwerpwedstrijd start op 3 september 2013. De sluitingsdatum voor de inzendingen is 22 oktober 2013. De winnaars van de zowel de professionele als de publieksprijzen worden half november 2013 bekendgemaakt.

*Het internationale Pimp Our Print Design Panel bestaat uit:
• Micle-Mihai Cristian van Freshome, een weblog voor iedereen met een passie voor design, architectuur, luxe, reizen, lifestyle en creativiteit in zijn huis.
• Yvonne Eijkenduijn van Yvestown, een top interieur- en designblogger uit België.
• Jo Yana van Deco Design, een Frans blogger over de laatste trends op het gebied van decoratie, design, hedendaagse kunst, fotografie en luxe.
• Andrew Dunning van APD Interiors, winnaar van de Decorex Loves Bloggers en Brits ambassadeur voor Interior Design Chat.
• Desiree Groenendal van Vosges Paris, een internationaal interieur- en lifestyleblog met inspiratie, design, decoratie en interieur.
• Danielle de Lange van The Style Files, een populaire Nederlandse lifestyleblogger over internationaal design en (life)style.

• Vanessa Brady, President van de Society of British Interior Design, de Britse vaandeldrager voor de branche van interieurdesigners en de nationale vertegenwoordiger van de organisatie in Europa bij de Europese Raad.
• Goedele Verrecas van Oh My Goodness, journaliste, fotografe en finaliste in de Weekend Knack Blog Awards.
• Irene Schampaert van Puur Confituur, grafische ontwerper, illustrator en finaliste in de Weekend Knack Blog Awards.
• Anne Slaats, communication manager bij Brabantia
Brabantia-jury:
• Mechteld Petersen, value director bij Brabantia.
• Joris Smeets, designer bij Brabantia.
• Tatjana Quax, oprichtster en styling director van het Nederlandse reclamebureau Studio Aandacht
• Daniera ter Haar en Christoph Brach, oprichters van het Nederlandse ontwerpbureau Raw Color .



pb20pimp20our20print.pdf

PDF - 1.6 Mb

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.