Brabantia tekent toekomst uit met cobots

Interieurmerk investeert 12 miljoen in modernisering van de Pelt Site én creëert 60 jobs

Brabantia schakelt cobots, of met de mens samenwerkende robots, in om haar groeiverhaal verder vorm te geven. Het afgelopen jaar tekende het interieurdesignmerk een indrukwekkende groei van 25% op, met bijna 60% van de omzet uit online aankopen. De volgende jaren investeert de producent nog eens 8 miljoen euro om de Site in Pelt klaar te maken voor een ambitieuze toekomst. “Nieuwe producten, nieuwe markten, we zijn grote stappen aan het zetten”, aldus CEO Tijn van Elderen.

In 2020 zag Brabantia het aantal bestellingen door de lockdowns sterk toenemen, vooral van pedaalemmers. Het designmerk introduceerde zelfs 160 nieuwe producten. Tijn Van Elderen: “Daarbij proberen we wat spanning te creëren in onze producten. Denk aan een kledingrek dat als droogrek kan dienstdoen, een broodtrommel die je als picknickmand kan gebruiken of een soeplepel die ook een pannenlikker is.”

In Pelt, de belangrijkste fabriek van Brabantia, rollen de nieuwe en innovatieve producten vlot van de band. Het afgelopen jaar was alvast een bijzonder jaar voor Brabantia, met een forse groei van 25%. De totale omzet kwam in 2020 uit op 143 miljoen euro, een record. In 2019, precies 100 jaar na de oprichting van Brabantia, bedroeg de omzet nog 115 miljoen euro. Ook komt vandaag bijna 60% van de omzet uit online aankopen, in 2012 bedroeg dat aandeel nog geen 10%.

Tijn Van Elderen: “Recent investeerden we 4 miljoen euro in de fabriek in Pelt. De volgende twee jaren zal er nog eens 8 miljoen geïnvesteerd worden om de gehele site klaar te stomen voor de toekomst. Daarbij zetten we in op het optimaliseren en automatiseren van processen. We zijn grote stappen aan het zetten, met sensoren en cobots die samenwerken met operatoren. Tegelijk kwamen er 60 nieuwe jobs bij. Er werken in Pelt, in ons Distributie Centrum en de fabriek, nu al 350 mensen en we zoeken nog medewerkers om de vraag bij te benen.”

De producten van Brabantia worden wereldwijd verkocht in 90 landen – België is goed voor zo’n 10 tot 15% van de omzet. Tegelijk lonkt het merk naar nieuwe markten en focust het op sterke groeilanden als Duitsland en de Verenigde Staten. Naast autonome groei wil Brabantia op termijn ook meer internationale overnames doen, zoals met DutchDeluxes in 2017.

Voor meer info
RCA I Evelien Olaerts I evelien.olaerts@rca.be I +32 496 15 18 30 I www.rcapress.be

2020_Brabantia_Infographic.pdf

PDF - 824 Kb

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.