100 jaar Brabantia: van melkkan tot afvalemmer
‘Koninklijk’ familiebedrijf speelt innovatief én duurzaam in op veranderende huishoudmarkt
Voor haar honderdste verjaardag brengt Brabantia een aantal succesvolle producten opnieuw uit in haar wereldberoemde bloemenprint. Het familiebedrijf mag zich voortaan ook de eretitel ‘koninklijk’ toedichten. De vierde generatie weet intussen als geen ander hoe inspelen op de veranderende huishoudmarkt. “Innovaties volgen elkaar nu veel sneller op dan vijftig jaar geleden”, vertelt CEO Tijn van Elderen. “Zo wonen we steeds kleiner, is thuis koken steeds vaker een hobby en willen we dagelijkse klusjes zo efficiënt mogelijk aanpakken. Daar speelt Brabantia innovatief op in, binnen de context van een circulair businessmodel.”
Groeimarge in België
Met meer dan 80 miljoen verkochte pedaalemmers en 30 miljoen strijktafels, hoeft Brabantia geen introductie meer. Het Nederlandse interieurmerk, met een belangrijke geschiedenis in België, heeft de afgelopen 100 jaren een indrukwekkend parcours afgelegd. Zo groeide het fabriekje van melkkannen, vergieten en trechters uit tot een wereldwijde speler in de markt van huishoudproducten. Die goede reputatie ziet Brabantia voortaan ook bekroond met het predicaat ‘koninklijk’, een symbolische onderscheiding die het Nederlandse Koningshuis toekent aan bedrijven die minstens 100 jaar bestaan, minimaal 100 werknemers tellen en uitblinken in het vakgebied.
Vandaag heeft Brabantia een productievestiging in België (Pelt) en Letland, verkooppunten in 85 landen en werken er zo’n 1.000 medewerkers. Het bedrijf boekte in 2018 een omzet van 110 miljoen euro. Van die omzet wordt een kwart in België en Nederland gedraaid. Opvallend ook, de online sales steeg de voorbije jaren tot zo’n 40%.
CEO Tijn van Elderen: “We willen de volgende jaren nog verder groeien, autonoom maar ook via overnames. Naast belangrijke groeimarkten als Duitsland, Spanje en Italië heeft ook België nog groeimarge. Het mooie van een familiebedrijf is dat we bewust keuzes maken voor op lange termijn. Zo investeren we gericht in slimme en duurzame kwaliteitsproducten die huizen én levens mooier maken.”
Daarbij zit duurzaamheid Brabantia in de genen. “Lang voordat duurzaamheid een trend werd, waren we bij Brabantia al bezig met recycleren: in de beginjaren maakten we bekers en blikken van oude drumvaten. En in de toekomst gaan we verder, want we geloven in een circulair businessmodel. Onze manier van produceren en consumeren leidt tot een circulaire visie waarbij minderen, herstellen, hergebruiken en recycleren centraal staat. Op elk niveau leggen we de nadruk op hernieuwbare bronnen en recyclage. Zo hebben we nieuwe manieren gevonden om materialen te gebruiken en zijn steeds meer van onze producten ‘cradle to cradle’ gecertificeerd. Met onze producten – denk aan de afvalemmers – helpen we klanten ook om thuis eenvoudig te sorteren en te recycleren.”
Veranderende huishoudmarkt
In de afgelopen 100 jaar heeft Brabantia veel producten gelanceerd. De eerste pedaalemmers rolden in 1952 van de band. Een ander hoogtepunt was de lancering van de iconische Patrice-print in 1969. In 1985 zag de beroemde kurkentrekker het licht. Favorieten van nu zijn de duurzame afvalemmer Bo Touch Bin, het kledingrek Linn en de keukenhulpjes Tasty+.
Van Elderen: “Er verandert veel in het huishouden en eromheen. De dagelijkse klusjes willen we zo efficiënt mogelijk doen zodat we meer vrije tijd overhouden. Gemiddeld besteden we zo’n 6 jaar van ons leven aan huishoudelijke taken, dus kan je die tijd best zo plezierig en zinnig mogelijk gebruiken. Brabantia probeert te helpen met innovatieve producten die mee-evolueren. Neem nu de strijkplanken van Brabantia, die zijn een hele tijd enorm populair geweest. Dat komt omdat er na de Tweede Wereldoorlog een periode van wederopbouw was en we meer belang gingen hechten aan het huishouden en onze kledij. Erna werden de strijkplanken zelfs groter omdat we meer comfort wilden. Maar omdat we vandaag steeds kleiner gaan wonen en de jongere generatie minder strijkt maar er toch piekfijn wil uitzien, lanceerden we vorig jaar de compacte TableTop om op tafel te kunnen strijken. Vroeger zagen we het huishouden als iets dat moest gebeuren, maar nu is het vaak onderdeel van ons interieur.”
Tijn van Elderen, sinds 2012 CEO, wil het bedrijf op termijn overdragen aan de vijfde generatie. “Brabantia is een mooi merk dat centraal in het huishouden wil blijven staan, de plek waar je elke dag thuiskomt en je thuis voelt. Vanaf mijn vijfde wist ik dat de baas van dit bedrijf wilde worden. Ik speelde toen al met vriendjes op het dak van de fabriek van mijn vader en opa in Aalst (lacht).”
Voor meer informatie
RCA PR I Evelien Olaerts I T. +32 11 590 590 I evelien.olaerts@rca.be I www.rcapress.be