100 jaar Brabantia: relaunch van Patrice-print
‘Koninklijk’ familiebedrijf brengt populaire producten uit in iconisch bloemenmotief
Designmerk Brabantia viert zijn honderdste verjaardag met de relaunch van de iconische Patrice-print. Het handgemaakte bloemendessin uit 1969 siert enkele succesvolle producten, zoals de nieuwe afvalemmer Bo Touch Bin, de pedaalemmer newIcon, een broodtrommel en voorraadbus. Het familiebedrijf wordt vandaag gerund door de vierde generatie en weet intussen als geen ander hoe in te spelen op de veranderende huishoudmarkt. Dankzij die goede reputatie mag Brabantia zich voortaan ook de eretitel ‘koninklijk’ toedichten.
De retroretour van Patrice
In 1969 kwam Brabantia voor het eerst met de tijdloze Patrice-print, gemaakt door ontwerpster Patricia van Uden. Het dessin met bruine en fuchsia bloemen op een oranje achtergrond groeide al snel uit tot een seventies-icoon. De originele bloemen zijn met de hand uit papier geknipt, waardoor de print zijn unieke, handgemaakte uitstraling kreeg. Patrice is een van de populairste Brabantia-designs allertijden: in 10 jaar werden er niet minder dan 5 miljoen Patrice-producten verkocht.
CEO Tijn van Elderen: “Voor ons is er geen betere manier om 100 jaar Brabantia te vieren dan met deze succesvolle print van krachtige bloemen. We brengen vintage Patrice daarom opnieuw tot leven op de meest succesvolle Brabantia producten van nu.”
En dat zijn de twee bestsellers onder de afvalemmers: de pedaalemmer newIcon 30 liter die een retro look combineert met modern comfort en duurzaamheid, en de elegante Bo Touch Bin 11+23 liter op slanke poten. Ook de broodtrommel met schuifdeksel en de 1,4 liter-voorraadbus van Brabantia kregen een Patrice-look.
Familiebedrijf met duurzame visie
Brabantia begon in mei 1919 als Van Elderen & Co in een fabriekje in het Nederlandse Aalst, met de productie van melkkannen, vergieten en trechters in metaal. In de afgelopen 100 jaar heeft Brabantia veel producten gelanceerd. De eerste pedaalemmers rolden in 1952 van de band, in 1972 volgde de eerste droogmolen en in 1985 zag de beroemde kurkentrekker het licht. Favorieten van nu zijn de afvalemmer Bo Touch Bin, het kledingrek Linn en de keukenhulpjes Tasty+.
Tijn van Elderen: “Er verandert veel in het huishouden en eromheen. De dagelijkse klusjes willen we zo efficiënt mogelijk doen zodat we meer vrije tijd overhouden. Gemiddeld besteden we zo’n 6 jaar van ons leven aan huishoudelijke taken, dus kan je die tijd best zo plezierig en zinnig mogelijk gebruiken. Brabantia probeert te helpen met innovatieve producten die mee-evolueren. Neem nu de strijkplanken van Brabantia, die zijn een hele tijd enorm populair geweest. Dat komt omdat er na WOII een periode van wederopbouw was en we meer belang gingen hechten aan het huishouden en onze kledij. Erna werden de strijkplanken groter voor meer comfort. Maar omdat we vandaag steeds kleiner gaan wonen en de jongere generatie minder strijkt maar er toch nog piekfijn wil uitzien, lanceerden we de compacte TableTop om op tafel te kunnen strijken. Vroeger zagen we het huishouden als iets dat moest gebeuren, nu is het vaak onderdeel van ons interieur.”
Daarbij zit duurzaamheid het familiebedrijf in de genen. “Lang voordat duurzaamheid een trend werd, waren we bij Brabantia al bezig met recycleren: in de beginjaren maakten we bekers en blikken van oude drumvaten. En in de toekomst gaan we verder, want we geloven in een circulaire visie waarbij minderen, herstellen, hergebruiken en recycleren centraal staat. Met onze producten – denk aan de afvalemmers – helpen we klanten ook om thuis eenvoudig te sorteren en te recycleren.”
Voor meer informatie
RCA PR I Evelien Olaerts I T. +32 11 590 590 I evelien.olaerts@rca.be I www.rcapress.be